Twitter presenteert dinsdagavond de cijfers over het eerste kwartaal. Drie dingen om in de gaten te houden.
Voor de derde keer in een half jaar moet Twitter examen afleggen.
De eerste proef heeft het socialemediabedrijf glansrijk doorstaan. De introductie aan New York Stock Exchange op 7 november verliep nagenoeg vlekkeloos.
Bij de tweede krachtmeting begin februari liet Twitter echter enkele steken vallen. Beleggers waren teleurgesteld in de resultaten over het vierde kwartaal, waarna het aandeel bijna 40 procent in waarde daalde.
Dinsdagavond kan Twitter zich revancheren, als het nabeurs de resultaten over de eerste drie maanden van 2014 bekendmaakt. Waar moet je op letten?
1. Aantal nieuwe gebruikers
Het grootste pijnpunt van de vierdekwartaalcijfers was de groei in nieuwe gebruikers. Waar werd gehoopt op een stevige aanwas, kwamen er in oktober, november en december maar negen miljoen twitteraars bij ten opzichte van de drie maanden daarvoor.
Volgens UBS heeft Twitter weinig vooruitgang weten te boeken. Analisten van de bank denken dat er 11 miljoen nieuwe gebruikers bij zijn gekomen in het eerste kwartaal.
Dat zou onvoldoende zijn om beleggers te bekoren. Zij hopen dat Twitter een tweede Facebook is, maar voorlopig lijkt de microblogsite de groeicurve van Facebook niet te kunnen kopiëren.
Kern van Twitter's probleem is dat de dienst moeilijk te doorgronden is voor mensen die zich aanmelden, blijkt uit een rapport van Deutsche Bank. Ze beginnen in feite met niks: ze volgen niemand en niemand volgt hen. Het duurt een poos voordat je op Twitter een leuk clubje mensen volgt, waarmee je ook tweets uitwisselt. Veel nieuwe gebruikers zijn dan al afgehaakt.
Twitter probeert het sociale netwerk toegankelijker te maken door onder meer de profielpagina op te frissen. Verrassend: die lijkt nu meer op die van Facebook. Ook is het nu mogelijk om mensen te taggen in foto's en om meerdere afbeeldingen tegelijk te twitteren. De veranderingen moeten op termijn hun vruchten af gaan werpen; het eerste kwartaal lijkt te vroeg om daarvan het effect terug te zien.
2. Omzet
Ondanks dat de gebruikersgroei afvlakt, lukt het Twitter wel om meer te verdienen aan de bestaande twitteraars. Door Thomson-Reuters gepeilde marktvorsers rekenen op een omzet van 241,47 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Dat is 112 procent meer dan een jaar eerder en ongeveer gelijk aan het vierde kwartaal.
Bovendien is het meer dan wat Twitter zelf aan inkomsten verwachtte. Bij de presentatie van de vorige kwartaalcijfers dacht het bedrijf 230 tot 240 miljoen dollar omzet te behalen in de eerste drie maanden van dit jaar.
Toch is een stijgende omzet minder belangrijk dan groei in gebruikers. Als Twitter moeilijker mensen aan zich weet te binden, betekent dat namelijk dat de toekomstige inkomsten onder druk staan. Dat zou uiteindelijk ertoe kunnen leiden dat Twitter de verwachtingen voor de lange termijn niet waar kan maken. Analisten verwachten dat het bedrijf in heel 2015 een omzet van zo'n 2 miljard dollar heeft.
3. MoPub en datalicentie
In september deed Twitter zijn grootste overname ooit met de aankoop van de firma MoPub voor 350 miljoen dollar in aandelen. MoPub is elektronisch platform voor mobiele advertenties, waar vraag een aanbod automatisch bij elkaar worden gebracht. Met dit bedrijf wil Twitter meer doen dan zelf als advertentie-platform dienen. MoPub biedt ook de mogelijkheid om als een soort advertentiebeurs te dienen voor andere mobiele fora.
Daarvan zijn de resultaten waarschijnlijk te zien in de eerstekwartaalcijfers. Twitter verdiende volgens analisten 25 miljoen dollar aan datalicentie, waar MoPub onder valt. Dat is weliswaar een schijntje vergeleken met de totale omzet, maar wel 80 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2013.
Datalicentie zou een substantiële inkomstenbron kunnen worden voor Twitter in de toekomst. De eerste aanwijzing daarvoor krijgen we dinsdag na het sluiten van de Amerikaanse beurzen, als Twitter de boeken opent.
Lees ook
Twitter is nog lang geen Facebook
11 redenen waarom mensen stoppen met Twitter
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl